Identiteitsfraude, een toenemend fenomeen in de bloemen-en plantenexport
We hebben er al een paar maal over bericht: identiteitsfraude. Dit fenomeen neemt steeds vaker toe en we hebben inmiddels groepen personen in Italië, Roemenië, Kroatië, Servië, Qatar (voor het WK voetbal!) en Rusland in beeld die met grote regelmaat deze fraude tot ‘’specialisme’’ hebben gemaakt.
Wat verstaan we onder identiteitsfraude? Het zijn voornamelijk oplichters die zich voordoen als medewerkers van gerenommeerde bedrijven. Zij zijn ook altijd het enige aanspreekpunt, plaatsen bestellingen en geven uiteindelijk de opdracht (meestal zonder dat u dat weet of ziet) om de goederen op een ander adres te leveren dan bij de betreffende debiteur. Er wordt slim gebruik gemaakt van ‘fake’ e-mailadressen en telefoonnummers, die wel lijken op die van de debiteur, maar zeker niet hetzelfde zijn. Wanneer u een kredietverzekering heeft, vraagt u een limiet aan op de debiteur en denkt u dat daarmee de zaak wel gedekt is. Niets is minder waar! U heeft geen dekking, want de betreffende debiteur weet van niets en heeft ook niets ontvangen. U bent te allen tijde zelf verantwoordelijk om na te gaan of u echt wel zaken doet met de betreffende onderneming. U blijft dus gewoon achter met een onbetaalde factuur, of zelfs facturen. We hebben al meerdere ervaringen dat deze constructie gewoon een week of 3, 4 duurt voor de leverancier in de gaten heeft dat het foute boel is. De door ons gesignaleerde schades lopen dan ook meestal in de tienduizenden euro’s en in een paar gevallen nog veel meer!
Hoe kunt u signalen herkennen van identiteitsfraude?
- Let op de gebruikte telefoonnummers. Dit zijn meestal mobiele nummers. Probeer eens terug te bellen op het vaste nummer van het bedrijf. Een serieuze afnemer heeft vaak een website (hoe summier ook) met een telefoonnummer.
- Let op de e-mailadressen! Is dit een e-mailadres met de bedrijfsnaam? Check dat dan met de website of dit ook identiek is en niet met bijvoorbeeld een kleine toevoeging (zoals een letter, of “flor”, of “plant”, enz). Boefjes gebruiken meestal gratis Gmail of Yahoo accounts. Controleer hoe de e-mailaccounts van dit bedrijf er uit horen te zien.
- Klik nooit zomaar op links naar de website in de correspondentie mails! Als het de website van de debiteur is, zoek die dan zelf op, dan heb je meestal wel de juiste link en zie je gelijk of het dezelfde site is. Houdt er rekening mee dat goede fraudeurs ook heel goed websites kunnen namaken!
- Let op de bestelling! Daarmee bedoelen we: past die in het te verwachten patroon van vergelijkbare bedrijven. Niet te groot, te eenvoudig geplaatst, uw offerte zonder meer akkoord, geen discussie over prijzen en aantallen, geen speciale eisen t.a.v. verpakking? Ook het tijdstip van bestellen kan een indicatie zijn. Wanneer op vrijdag de zending weg moet en het is bijvoorbeeld maandag een feestdag in het betreffende land (en dat is vaker dan u denkt, denk aan bankholidays of naamdagen), dan geeft u de oplichters een extra dag om weg te komen.
- Veelal zorgt de opdrachtgever voor vervoer, u heeft dus geen idee waar het afgeleverd gaat worden. Ook de vervoerder kan in het complot zitten of krijgt direct nadat hij geladen heeft een ander afleveradres doorgebeld (een slimme exporteur vroeg onlangs aan een Roemeense chauffeur of de handel naar Boekarest moest, terwijl hij zelf een andere plaats had doorgekregen. De chauffeur antwoordde bevestigend, waarop de exporteur genoeg wist en de hele handel liet uitladen, hij was er al een keer ingetrapt!).
- Meestal hebben de transporteurs auto’s zonder logo, maak vooral kopieën van de autopapieren en het rijbewijs van de chauffeur. U mag dat doen, want u moet kunnen controleren of de handtekening onder de CMR ook daadwerkelijk van de betreffende persoon is.
- Het is onmogelijk om 100% zekerheid te krijgen, want ook wij zien dat fraudeurs steeds sneller anticiperen op dit soort controle maatregelen. Toch adviseren wij u bovenstaande checklist toe te passen en dan heeft u een zeer grote kans om geen slachtoffer te worden.
U kunt natuurlijk ook met ons contact op nemen, in onze database hebben wij veel van deze oplichters in beeld, veelal doordat we het gebruik van mobiele nummers en e-mailadressen kennen en hebben vastgelegd. We herkennen ook vaak het ‘werkpatroon’, daar zijn wij goed in, net zoals u goed bent in het verkopen van bloemen en planten.
Lees hier onze vorige blog over een Roemeense bende die dit fenomeen veelvuldig toepast.
Latest blog posts
-
September 11, 2024 Vijf signalen dat een klant misschien financiële problemen heeft
-
November 06, 2023 Bloemengroothandel in Dubai maakt sinds dag 1 schulden
-
September 27, 2023 Importeur uit Dubai laat sinds dag 1 schulden achter