Vijf signalen dat een klant misschien financiële problemen heeft

From: September 11, 2024

De zomer is weer bijna voorbij, bij veel handelaren gaat dat vaak met een zucht van verlichting gepaard, want het bekende “Sommerloch” veroorzaakt een dip in de omzet en vaak ook betalingen. Dus gaat iedereen weer vol goede moed aan de slag in september, want vakanties zijn afgelopen, de scholen beginnen weer en wanneer de mensen thuis zitten wordt er weer sneller een bloemetje of plant in huis gehaald. Toch is er enige voorzichtigheid geboden.

Uw klant komt gegarandeerd met grotere bestellingen, maar heeft geen geld, want ook bij hem is er minder betaald in de zomer. U moet maar begrip daarvoor hebben en het komt straks allemaal weer goed. Is dat zo? Heel simpel gezegd: het uitlopen van een betalingstermijn met 1 week, duurt precies 1 week. Het inlopen van 1 week betalingsachterstand duurt in de praktijk vaak 4 - 8 weken! En dan moet het allemaal maar goed gaan. De realiteit is dat er toch heel veel bedrijven last beginnen te krijgen van de huidige economische situatie in veel EU-landen. Die is niet positief. En dan moeten er ook nog een aantal bedrijven oude Covid schulden terugbetalen. Nog steeds dus.

Neem tijdig uw verlies of ga in gesprek met uw klant hoe door te gaan. Wanneer u dat niet doet bent u uiteindelijk de klos, want u bent de financier.

Op welke signalen moet u letten:

- Betaaltermijn loopt op:
Kijk eens naar de afgesproken termijn, de betaaltermijn 6 maanden terug en die van heden. Dan heeft u een trend en als die echt meer dan 14 - 21 dagen afwijkt, ga dan aan de slag met uw klant en begin met te zorgen dat die niet verder oploopt.

- De klant betaald geen facturen meer, maar enkel nog a conto betalingen:
Ook dat is een signaal dat de baas het van de boekhouding overneemt en denkt dat hij zo beter grip heeft op de zaak. Vaak hangt de bank ook wekelijks aan de telefoon en moet hij schipperen met de diverse leveranciers en de kredietlimiet bij de bank. Hij slaat rustig een week over en betaald dan de week erop ineens wat meer en verteld zijn leverancier dan dat hij toch meer betaald dan afgenomen (in die week), maar uiteindelijk toch uitloopt. Laat u niet chanteren door het verhaal dat hij anders ergens anders moet gaan bestellen!

- Boekhouder is op vakantie:
Ook een rotsmoes, maar nog steeds veel gebruikt. Wij komen die het hele jaar door tegen, ook bij incassoprocedures.

- De jaarcijfers zijn niet goed:
Elke bedrijf, wanneer het een BV is, moet jaarlijks cijfers deponeren bij de KvK, ook in de hele EU. Die zijn bij kleine bedrijven summier, maar geven wel degelijk een signaal af. De credit rating bureaus en verzekeraars letten daar heel goed op en hangen daar een score en/of limiet aan op. Dat doet AgroCheck ook. Een dergelijk rapport kost helemaal niet zoveel en kan u heel veel ellende besparen.

- Het rommelt bij uw klant:
Dat kan bijvoorbeeld zijn dat er plotseling wisselingen zijn bij managementfuncties, ontslagen, reorganisaties en zo meer. Dat geeft veel onzekerheid binnen een bedrijf en gaat altijd ten koste van de resultaten.

Er zijn natuurlijk nog veel meer mogelijke signalen, maar met de bovenstaande 5 kunt u al heel snel bepalen of het niet verstandig is de relatie nog eens tegen het licht te houden, hoe lang die ook al is. Ga in gesprek en onderneem actie, doet u dat niet, dan bent u meestal de grote verliezer.

Wij kunnen dat natuurlijk ook voor u doen. Laat gerust eens uw klantenbestand door ons doorlichten. Daar gaat u uiteindelijk beter van slapen.
Controleer uw klanten in de online database van AgroCheck of vraag een up-to-date debiteurenrapport door te mailen naar info@agrocheck.com.