De eerste Valentijn-oplichting is alweer bekend

From: March 04, 2025

Ze hebben weer hun slag geslagen, Italiaanse oplichters die actief zijn vanuit Sicilië. Het wordt elk jaar goed voorbereid en groots aangepakt, met jammer genoeg weer meerdere gedupeerden. Hoe doen ze dat toch? Wij leggen de werkwijze nogmaals uit.

De werkwijze is weer hetzelfde: er is circa 6 maanden zaken gedaan met leveranciers, dienstverleners en transporteurs, vaak tegen vooruitbetaling en zonder problemen. Er zijn regelmatige bestellingen voor kleine of middelgrote bedragen. Geen enkele problemen en duidelijke communicatie. Betalingen komen altijd op tijd binnen. Enkele weken voor de feestdagen werden de bestellingen groter, maar ook die werden netjes betaald, er ontstaat wel een klein krediet, maar geen reden tot paniek. Tot er voor Valentijnsdag grote orders binnenkomen. Er worden betaalbewijzen gestuurd voor grote bedragen, leveranciers vertrouwen het wel, de betalingen komen immers al maanden op tijd binnen. Een deel van de betalingen komt binnen, maar de grote betalingen laten nog op zich wachten. De klant geeft aan dat de bloemen wel op tijd op transport moeten, anders komen de bloemen te laat aan voor Valentijnsdag. De bloemen worden verstuurd en de oplichters hebben hun resultaat weer behaald: tonnen schade en dat is pas wat ons bekend is na 3 weken, er volgt vrijwel altijd meer.

Had dit voorkomen kunnen worden? Ja! Een relatief nieuwe klant die voor de feestdagen ineens veel gaat bestellen, zeker wanneer deze in risicovolle regio’s/landen gevestigd is, is bij voorbaat al een signaal dat u voorzichtig moet zijn. Bij gedegen debiteurenonderzoek valt op dat er vrijwel niets over het bedrijf te vinden is: geen website, geen social media en zelfs het adres is niet vindbaar. De jaarcijfers geven een omzet weer van een hele kleine groothandel, de resultaten zijn weliswaar positief, maar daar is ook alles mee gezegd. Genoeg redenen om terughoudend te zijn met het afgeven van hoge kredietlimieten. En betaalbewijzen? Die zijn niets waard. Lever bij twijfel pas wanneer de betaling daadwerkelijk op de bankrekening is bijgeschreven.

Doe dus uw huiswerk voor u begint te leveren aan een nieuwe klant en vraag om een debiteurenrapport. Dan heeft u geen 100% garantie, maar wel een beter beeld van de klant en een indicatie van wat een acceptabel kredietlimiet is.

AgroCheck leden die graag willen weten om welke debiteur dit gaat kunnen contact met ons opnemen. Niet-leden adviseren wij om een AgroCheck abonnement te overwegen. Vanaf slechts €450,- per jaar voorkomt u een hoop ellende.