Pas op voor malafide incassobureaus!
10-07-2019
Misschien een vreemde opmerking vanuit onze hoek, maar we zijn de laatste tijd een paar maal geconfronteerd met praktijken van een incassobureau uit Haagse kringen dat er nare methodes op na houdt. Meerdere Nederlandse bloemenexporteurs zijn gedupeerd. Dit bureau profileert zich met een interessant incasso abonnement, waarop direct korting wordt gegeven en een korte maar krachtige bevestiging van een Serviceovereenkomst Incasso. Duidelijke taal: ‘Vaste contactpersoon, € 0,00 kosten bij nul succes, telefonisch juridisch advies, betaalversnellers, lage prijs kantongerecht procedures, 100% uitkering van de hoofdsom’, enz. Dit ziet er allemaal goed en degelijk uit en dat dachten een paar van onze klanten ook.
Na inschrijving op deze overeenkomst volgen direct een Verwerkersovereenkomst van 6 kantjes, met 4 bijlages, kortom een berg kleine lettertjes. Zoals de meesten onder ons hebben we een hekel aan al die kleine lettertjes (want Google, Facebook, uw bank en ieder ander stuurt die ook regelmatig zonder problemen) en onze klanten tekenden die zonder goed te lezen. Uiteindelijk was die eerste overeenkomst helder. U raadt het vast al, de kleine lettertjes bevatten veel potentiële ellende. Het bureau maakt er een sport van om onbereikbaar te zijn, niet of nauwelijks te antwoorden op e-mails en geeft geen heldere informatie over het incassotraject en de status hiervan. Wel komen er na verloop van tijd de eerste facturen binnen. Dat begint met kleinere facturen voor debiteuren onderzoeken, opvragen handelsregister, portokosten, dossierkosten, enz. En denk nu maar niet dat de opdrachtgever enig idee heeft over de status van de incasso! Dit escaleert op een gegeven moment en de opdrachtgevers worden bozer en bozer, onbeantwoorde e-mails en telefoontjes brengen ook niet het beste in de mens naar boven. Gevolg: de opdrachtgever mailt op een gegeven moment dat hij er klaar mee is en trekt het dossier terug. En dat is nou juist de bedoeling!
In de kleine lettertjes staat namelijk dat dan de gehele commissie over de vordering direct opeisbaar is. Er worden facturen gestuurd waar de honden geen brood van lusten. Wij hebben facturen gezien van tienduizenden Euro’s en er wordt doodleuk gedreigd met het aanvragen van faillissement als er niet betaald wordt. Deurwaarders aan de deur, noem het maar op. Zeer bedreigend en zeker intimiderend. Wij hebben tot nu toe onze klanten kunnen helpen, want die praktijken kunnen niet zomaar, maar het is wel een lastig probleem en ook wij hebben de nodige moeite gehad. Natuurlijk jammer voor ons dat deze exporteurs niet eerst naar ons kwamen, want wij houden ons ver van dit soort praktijken.
Bij AgroCheck betaald u een vast basis bedrag voor dossier- en onderzoekskosten en indien we een gerechtelijke procedure moeten starten of een persoonlijk bezoek aan de debiteur moeten brengen, wordt altijd eerst overlegd en gespecificeerd wat de eventuele kosten zijn. En de klant kan dan altijd nog beslissen of hij dat wel of niet wil, zonder extra kosten of boetes! Verder werken wij op No Cure = No Pay basis.
Wilt u vrijblijvend meer informatie ontvangen over onze incassodiensten, neem dan contact met ons op.
Latest blog posts
-
September 11, 2024 Vijf signalen dat een klant misschien financiële problemen heeft
-
November 06, 2023 Bloemengroothandel in Dubai maakt sinds dag 1 schulden
-
September 27, 2023 Importeur uit Dubai laat sinds dag 1 schulden achter