Hoe gaat u om met de openstaande saldo's na de crisis?

From: May 12, 2020

10-04-2020

U wordt allen hard getroffen door de diverse sluitingen van exportmarkten. Sommige markten zijn zelfs helemaal gesloten en daar is de handel volledig stil komen te staan. Pijnlijk voor nu, want de lage omzetten zorgen meestal voor negatieve resultaten. De kranten staan er vol van, de discussies op de televisie zijn eindeloos en allemaal gefocust op het doorkomen van de ‘lockdown’ periode. Maar daarna komt er misschien nog wel een veel lastigere periode: Hoe gaan we straks weer door?

Uw afnemer heeft dezelfde problemen gekend, geen geld van zijn klanten gehad, en zo ja, dat geld uitgegeven om zelf te overleven, want niet elke regering trekt zo eenvoudig de portemonnee als Nederland met allerlei steunmaatregelen. Kortom, het betalen van het inmiddels wel geheel vervallen openstaande saldo gaat zeker niet lukken. En dan wil de klant ook graag weer nieuwe leveringen bloemen en planten, en graag weer met krediet!

Dat gaat dus niet, want helaas is gebleken dat de handel niet genoeg vet op de botten heeft om dit te financieren en uw bank staat ook niet zonder meer te popelen om extra kredieten te faciliteren. Er wordt weliswaar een fonds door de overheid in leven geroepen om leverancierskredieten te garanderen, maar dit gaat vermoedelijk grotendeels gebruikt worden om dit via de kredietverzekeraar te organiseren. Dus enkel de verzekerde klanten zullen in aanmerking komen voor garanties en verlenging van de krediettermijnen. De verzekeraars zijn overigens al druk bezig om zich te heroriënteren op diverse branches en de sierteeltsector is daar een van. En dat betekent gewoon dat de risico’s verlaagd gaan worden. Kortom, lagere limieten voor nieuwe transacties en dat maakt het nog moeilijker.

Wij adviseren u om een goed plan te maken, een inventarisatie van uw huidige klantenbestand en het risico van non-betaling, en een plan hoe weer door te gaan. Dus met welke klant en tegen welke condities. En vergeet vooral niet dat het een uitgelezen kans is om met uw klant een overeenkomst te maken voor het afbetalen van het oude saldo en een nieuwe ‘post corona’ betaalafspraak te maken (die dus geen 30+ dagen meer is). Leg dit ook schriftelijk vast, dat geeft juridisch houvast en daarmee kunt u met uw bank ook betere afspraken maken.

AgroCheck adviseert inmiddels meerdere exporteurs bij het opstellen van plannen voor de komende tijd. Wij helpen u ook graag, neem gerust contact op.