Faillissementen stijgen wereldwijd met 6 procent

Door de lagere economische groei raken meer bedrijven in de problemen. Wereldwijd stijgt het aantal faillissementen in 2019 met 6%. In de helft van alle onderzochte landen komen de faillissementen hoger uit dan in de periode voor de economische crisis. Dit blijkt uit onderzoek van kredietverzekeraar Euler Hermes. De Global Insolvency Index van Euler Hermes omvat 43 landen die samen goed zijn voor 83% van het wereldwijde BBP.

Europese landen met opvallende stijgingen van het aantal faillissementen zijn Zweden (+10%) en Denemarken (+15%). Het Verenigd Koninkrijk bevindt zich met +9% ook aan de verkeerde kant. Goed scoren Hongarije (-11%) en Tsjechië (-10%). Voor probleemland Griekenland is een daling voorzien van het aantal faillissementen met -6%. In Nederland en Duitsland verandert er niet veel ten opzichte van vorig jaar. Daarmee horen we, net zoals de VS, tot de kopgroep van 15 beste landen. Extreem slecht zijn de faillissementscijfers van China. In het land is een ware sanering gaande van het groot aantal zombiebedrijven. Stegen de faillissementen in China vorig jaar met +60%, voor dit jaar wordt daarbovenop nog een stijging verwacht van +20%.

Robuuste trend

Het algemene faillissementsbeeld laat volgens Walter Toemen, directeur Risk van Euler Hermes Nederland, een robuuste opwaartse trend zien. “Na 7 jaar van daling zagen we in 2017 het begin van een omslagpunt. Voor 2019 wordt voor Nederland een lichte stijging verwacht. Er zijn geen signalen die erop wijzen dat deze opwaartse trend komende periode ombuigt. Mede ook door de Brexit-perikelen.”

Pas op voor start ups

Een andere kwetsbare groep die Toemen noemt, zijn de jonge start ups. “Ze zijn in een florerende economie begonnen. Nu krijgen ze voor het eerst te maken met tegenwind. Kwetsbare sectoren zijn retail, agrifood, bouw en zakelijke dienstverlening.

Risico’s in beeld

Op basis van de actuele insolventieprognoses adviseert Toemen ondernemers om extra alert te zijn. “Ben gewaarschuwd als betalingsgedrag van klanten opeens verandert. Worden rekeningen niet tijdig betaald, ook al zijn het de ‘beste’ klanten, zit er bovenop!

Bron: Euler Hermes

Partners